Průkopníci
Animace v Japonsku začala na počátku 20. století, kdy filmaři začali experimentovat s technikami propagovanými ve Francii,
Německu, Spojených státech a Rusku. Nárok na nejstarší japonskou animaci je Katsudo Shashin (kolem r. 1907),
soukromé dílo neznámého tvůrce. V roce 1917 se začaly objevovat první profesionální a veřejně vystavená díla;
animátoři jako Ōten Shimokawa, Seitarō Kitayama a Jun'ichi Kōuchi (považovaný za „otce anime“) vytvořili řadu filmů,
z nichž nejstarší přežívající je Kōuchiho Namakura Gatana. Mnoho raných prací bylo ztraceno zničením skladu
Shimokawa v roce 1923 při velkém zemětřesení Kantō.
Sedmdesátá léta zaznamenala růst popularity mangy, z nichž mnohé byly později animovány. Práce Tezuka -
a práce dalších průkopníků v oboru - inspirovala charakteristiky a žánry, které dnes zůstávají základními prvky anime.
Žánr obřího robota (také známý jako „mecha“) se například formoval pod Tezukou, vyvinul se do žánru super robotů
pod Go Nagai a dalšími a na konci desetiletí jej revoluci provedl Yoshiyuki Tomino, který vyvinul skutečný žánr robotů.
Série robotických anime, jako je Gundam a Super Dimension Fortress Macross, se v 80. letech stala okamžitou
klasikou a žánr zůstal jedním z nejpopulárnějších v následujících desetiletích. Bublinová ekonomika 80.
let podnítila novou éru vysoce nákladných a experimentálních anime filmů, včetně Nausicaä z Větrného údolí (1984),
Royal Space Force: The Wings of Honnêamise (1987) a Akira (1988).
Neon Genesis Evangelion (1995), televizní seriál produkovaný Gainaxem a režírovaný Hideaki Anno,
zahájil další éru experimentálních anime titulů, jako Ghost in the Shell (1995) a Cowboy Bebop (1998).
V 90. letech začalo anime také přitahovat větší zájem o západní země; Mezi hlavní mezinárodní úspěchy
patří Sailor Moon a Dragon Ball Z, které byly dabovány do více než tuctu jazyků po celém světě.
V roce 2003 získal Spirited Away, celovečerní film Studio Ghibli režiséra Hayao Miyazakiho,
Oscara za nejlepší animovaný film na 75. ročník udílení Oscarů. Později se stal nejlépe vydělávajícím
anime filmem a vydělal více než 355 milionů dolarů. Od 2000s, zvýšený počet anime prací
byl adaptace světelných románů a vizuální romány; úspěšné příklady zahrnují The Melancholy of Haruhi Suzumiya a
Fate / stay night (oba 2006).