pozadi avatar

DĚJINY

Předchůdci

Emakimono a kagee jsou považovány za předchůdce japonské animace. Emakimono bylo běžné v jedenáctém století. Cestující vypravěči vyprávěli legendy a anekdoty, zatímco emakimono bylo rozvinuto zprava doleva v chronologickém pořadí jako pohyblivé panorama. Kagee byl populární během období Edo a vznikl ve hře stínů v Číně. Magické lucerny z Nizozemska byly také populární v osmnáctém století.


Papírová hra s názvem Kamishibai prudce vzrostla ve dvanáctém století a zůstala populární v pouličním divadle až do třicátých let. Loutky divadla bunraku a tisky ukiyo-e jsou považovány za předky postav většiny japonských animací. Nakonec byly mangy těžkou inspirací pro japonské anime. Karikaturisté Kitzawa Rakuten a Okamoto Ippei použili ve svých pásech filmové prvky.

emakimono
divine sea warriors

Průkopníci

Animace v Japonsku začala na počátku 20. století, kdy filmaři začali experimentovat s technikami propagovanými ve Francii, Německu, Spojených státech a Rusku. Nárok na nejstarší japonskou animaci je Katsudo Shashin (kolem r. 1907), soukromé dílo neznámého tvůrce. V roce 1917 se začaly objevovat první profesionální a veřejně vystavená díla; animátoři jako Ōten Shimokawa, Seitarō Kitayama a Jun'ichi Kōuchi (považovaný za „otce anime“) vytvořili řadu filmů, z nichž nejstarší přežívající je Kōuchiho Namakura Gatana. Mnoho raných prací bylo ztraceno zničením skladu Shimokawa v roce 1923 při velkém zemětřesení Kantō.


Sedmdesátá léta zaznamenala růst popularity mangy, z nichž mnohé byly později animovány. Práce Tezuka - a práce dalších průkopníků v oboru - inspirovala charakteristiky a žánry, které dnes zůstávají základními prvky anime. Žánr obřího robota (také známý jako „mecha“) se například formoval pod Tezukou, vyvinul se do žánru super robotů pod Go Nagai a dalšími a na konci desetiletí jej revoluci provedl Yoshiyuki Tomino, který vyvinul skutečný žánr robotů. Série robotických anime, jako je Gundam a Super Dimension Fortress Macross, se v 80. letech stala okamžitou klasikou a žánr zůstal jedním z nejpopulárnějších v následujících desetiletích. Bublinová ekonomika 80. let podnítila novou éru vysoce nákladných a experimentálních anime filmů, včetně Nausicaä z Větrného údolí (1984), Royal Space Force: The Wings of Honnêamise (1987) a Akira (1988).


Neon Genesis Evangelion (1995), televizní seriál produkovaný Gainaxem a režírovaný Hideaki Anno, zahájil další éru experimentálních anime titulů, jako Ghost in the Shell (1995) a Cowboy Bebop (1998). V 90. letech začalo anime také přitahovat větší zájem o západní země; Mezi hlavní mezinárodní úspěchy patří Sailor Moon a Dragon Ball Z, které byly dabovány do více než tuctu jazyků po celém světě. V roce 2003 získal Spirited Away, celovečerní film Studio Ghibli režiséra Hayao Miyazakiho, Oscara za nejlepší animovaný film na 75. ročník udílení Oscarů. Později se stal nejlépe vydělávajícím anime filmem a vydělal více než 355 milionů dolarů. Od 2000s, zvýšený počet anime prací byl adaptace světelných románů a vizuální romány; úspěšné příklady zahrnují The Melancholy of Haruhi Suzumiya a Fate / stay night (oba 2006).