Modely Nejprodávanější model logo.jpg Historie Zdroje








Historie



Na jaře 1904 uzavřeli konstruktér Henry Royce a obchodník Charles Rolls dohodu o spolupráci. Chtěli společně vyrábět nejkvalitnější automobily na světě. 15. března 1906 založili v Manchesteru firmu Rolls-Royce Limited. Prvním vyráběným modelem byl Silver Ghost (1906–1925), představený na automobilové výstavě v Londýně. V té době se prodával za 305 L. Vůz získal úžasnou pověst a stal se prvním krokem ke stavbě silných, spolehlivých a luxusních vozů. Vozy Silver Ghost spolehlivě sloužily i v armádě. Od roku 1911 nesly všechny modely automobilky na víku chladiče legendární symbol, sošku „Spirit of Ecstasy“. Během hospodářské krize převzala firma v roce 1931 svého konkurenta, společnost Bentley, nacházející se ve finančních těžkostech. Do budoucna tak byly vozy obou firem v mnoha detailech identické. V roce 1946 byla výroba automobilů přestěhována do města Crewe, ležícího asi 45 kilometrů jihozápadně od Manchesteru.











Od roku 1914 vyráběl Rolls-Royce také letecké motory. Ty během první světové války používala celá řada letounů. Ve druhé světové válce byla téměř polovina spojeneckých letadel vybavena motory Rolls-Royce, především řady Merlin. Po válce byly vyvíjeny a vyráběny proudové i turbovrtulové motory. Po převzetí společnosti Bristol Siddeley v roce 1966 měl Rolls-Royce nejrozsáhlejší výrobní program v oboru na světě. Kvůli vývoji třírotorového motoru pro letoun L-1011 TriStar společnosti Lockheed se v roce 1971 dostala do finančních problémů a byl na ni vyhlášen konkurs. Britská vláda se snažila zabránit ztrátám už vložených peněz daňových poplatníků a společnost byla zestátněna. V roce 1973 se výroba automobilů a letecká výroba oddělily. Až do reprivatizace v roce 1987 používala název Rolls-Royce Motor Cars, poté Rolls-Royce plc.








Od roku 1980 byla firma Rolls-Royce Motor Cars součástí zbrojařského koncernu Vickers plc. Když v roce 1998 chtěl Vickers Rolls-Royce Motor Cars prodat, nejlepší předpoklady měl německý výrobce automobilů BMW, tehdejší dodavatel motorů pro Rolls-Royce i Bentley. Nabídku BMW však překonal Volkswagen a také převzal Rolls-Royce. Poté chtěl Volkswagen získat i Rolls-Royce plc (držitele práv k značce Rolls-Royce), součást letecké BMW-Rolls-Royce. Volkswagen vlastnil tedy automobilku i práva na „Spirit of Ecstasy“, avšak ne na jméno Rolls-Royce. Firmy BMW a Volkswagen se proto v roce 2003 dohodly, že se Bentley a Rolls-Royce oddělí s tím, že Volkswagen si ponechá Bentley a BMW převezme kompletní Rolls-Royce.





Adam Hronovský 2.B
2022