BASEBALL


‹ Zpět na úvodní stránku

Obecně

Baseball hraje družstvo o devíti hráčích na hřišti sestávajícím z čtvercového vnitřního pole, za kterým pokračuje velké vnější pole, ukončené plotem. V rohu hřiště se nachází domácí meta, kde stojí pálkař, v dalších rozích vnitřního pole se nachází první, druhá a třetí meta (číslováno proti směru hodinových ručiček). Nadhazovač hodí míč z nadhazovací mety, která se nachází uprostřed vnitřního pole, směrem na domácí metu, u které stojí pálkař ze soupeřova družstva. Ten se snaží míč trefit pálkou a odpálit do pole. Pokud se mu to podaří, vyběhne na první metu. Cílem pálkaře je oběhnout všechny mety až na domácí metu, za což obvykle získá bod. Běžně se ovšem hráčům nepodaří oběhnout všechny mety najednou (pokud ano, jedná se o tzv. „homerun“), proto zůstane na některé z met (stane se „běžcem“) a pokouší se postoupit dál až po odpalu svého spoluhráče, který je dalším pálkařem. I pak platí, že pokud dosáhne domácí mety, získává pro své družstvo na pálce bod.

Bránící družstvo může běžce vyřadit (vyautovat) několika způsoby. Běžec je aut, pokud se nedotýká mety a obránce se jej dotkne míčem, případně rukavicí s míčem. Dále je běžec aut, pokud se obránce s míčem dotkne mety, na kterou je běžec nucen postoupit, dříve než běžec. Nucen postupovat je vždy běžící pálkař, a všichni bežci na dalších souvisle obsazených metách. Pálkař je aut, pokud obránce chytne odpálený míč přímo ze vzduchu, nebo pokud neodpálí ani třetí správně nadhozený míč.

Jakmile družstvo v poli takto vyřadí tři soupeřovy hráče, samo nastupuje na pálku a dříve útočící družstvo jde do pole. Jedno vystřídání obou družstev v poli i na pálce se nazývá „směna“, hra se skládá z devíti směn, po kterých je vítězem to družstvo, které v zápase získalo vyšší počet bodů.

Oproti jiným sportům konec směny resp. celého zápasu neurčuje skóre (počet bodů) ani čas, ale pouze dosažení potřebného počtu autů. V jedné směně tak může družstvo získat libovolný počet bodů, pokud se obraně nedaří dosáhnout tří autů. V žákovských kategoriích ČBA platí pravidlo, že družstva se střídají i po dosažení pěti bodů ve směně. V zápasech starších kategorií může být zavedeno tzv. mercy rule, kdy utkání předčasně končí při dosažení daného bodového rozdílu (např. o 15 bodů po 5. směně).




Hra v útoku

Hráči útočícího družstva nastupují na pálku v pořadí, které před zápasem manažer družstva oznámí soupeři a rozhodčím. Pořadí na pálce není závislé na tom, jaký post hraje který hráč v obraně. S výjimkou pravidly definovaných situací (např. střídání) je pálkařské pořadí neměnné po dobu trvání zápasu. V pálkařském pořadí musí figurovat všech devět hráčů z pole, s případnou výjimkou v podobě suplujícího pálkaře, který pálí místo nadhazovače.

Pálkař

Pálkař zaujme místo v území pálkaře vedle domácí mety. Jeho cílem je postoupit na první či další metu, a/nebo umožnit postup dalších bežců na metách. Pálkař se stává pálkařem-běžcem a postupuje po metách, pokud odpálí nadhozený míč správným způsobem do pole (fair ball). Pokud pálkař odpálí míč tak, že obrana na něj snadno zahraje aut, ale umožní tak postup jiného běžce, jde o sebeobětování (sacrifice hit). Míč odpálený přes plot nebo na tribunu je tzv. homerun, a opravňuje pálkaře k postupu přes všechny čtyři mety. Pokud míč překoná plot až po odrazu od země, postupuje pálkař a případní běžci před ním o dvě mety.

Pálkař může dosáhnout první mety i pokud míč neodpálí. K postupu na první metu bez možnosti být vyautován je oprávněn v těchto případech:
  • nadhazovač hodí čtvrtý špatný nadhoz (base on balls)
  • je zasažen nadhozeným míčem a pokusil se zásahu vyhnout (hit by pitch)
  • chytač (či jiný polař) překáží pálkaři
  • dobrý odpal se dotkne rozhodčího či běžce v poli předtím, než se dotkne polaře
Pokud je takto udělena pálkaři první meta, všichni běžci souvisle před ním také postupují o jednu metu. Pokud jsou obsazeny všechny mety, znamená to bod (běžec ze třetí mety postupuje až na domácí).

Pálkař smí za určitých podmínek usilovat o první metu také pokud jde o třetí strike a zadák míč nechytil. V tomto případě ale obrana pálkaře-běžce může autovat.


Běžec

Cílem běžce (útočníka, který odpálil dobrý odpal, nebo mu byla udělena meta zdarma) je postupovat po metách, tj. postupně se dotknout první, druhé, třetí a domácí mety, a tím získat bod. Běžec smí postupovat (s rizikem být autován) vždy, když je míč ve hře. Pokud běžec dosáhne další mety, aniž by mu to umožnil pálkař správným odpalem, jedná se o tzv. krádež mety. Příkladem situace vhodné pro krádež je prudký strike, který zadák nechytil a míč se odrazil z jeho dosahu. Běžec z první mety se může pokusit dosáhnout druhé předtím, než zadák míč zpracuje a přihraje obránci, který běžce mezi metami tečuje.

Běžec se při postupu na metu nesmí vyhýbat tečování změnou směru běhu. Pokud se obrana snaží o teč, musí běžec postupovat přímo k metě. Smí se ale pokusit vyhnout teči a dosáhnout mety skluzem (tzv. slajd), případně skokem po hlavě.

Pokud obrana zachytí míč přímo ze vzduchu, musí se poté běžci dotknout mety, na které stáli před odpalem, a až pak mohou případně postupovat na další metu. Pokud obrana stihne zahrát zachycený míč na metu předtím, než se na ni běžec vrátí, je běžec aut. Pravidlo zabraňuje tomu, aby běžci postupovali během vysokého odpalu, zatímco obrana čeká až míč spadne.




Hra v obraně

V obraně hraje devět hráčů. Každý z nich zastává určitý post (prostor na hřišti). S výjimkou zadáka a nadhazovače ale pravidla jejich postavení neomezují – obránci se mohou rozestavit v poli libovolně. Všichni hráči v obraně se souhrnně označují jako polaři.

Nadhazovač

Nadhazovač začíná rozehru hozením míče k domácí metě. Nad domácí metou je určena tzv. strajkzóna, myšlený svislý obdélník, kterým musí míč proletět. Její výška je určena vzdáleností kolen a středu těla aktuálního pálkaře. Zda neodpálený míč prošel strajkzónou (strajk) nebo ne (ból) posuzuje rozhodčí, postavený za chytačem. Za strajk se považuje i každý nadhoz, při kterém pálkař dokončí švih a neodpálí míč, bez ohledu na to, zda míč prošel strajkzónou. Cílem nadhazovače je dosáhnout tří strajků – poté je pálkař aut (tzv. strike-out). Pokud nadhazovač před dosažením třetího strajku hodí čtyři špatné míče (bóly), při kterých pálkař nešvihne, získává pálkař zdarma první metu (base on balls).

Kromě správného odpalu, strajku nebo bólu může po nadhozu nastat tzv. chybný odpal (foul ball), kdy pálkař míč zasáhne, ale ten skončí v zámezí. Při chybném odpalu běžci nepostupují. Pokud má pálkař žádný nebo jeden strajk, počítá se chybný odpal jako strajk. Jakmile nadhazovač dosáhne dvou strajků, následující chybné odpaly se nepočítají jako strajk (ani ból) a pálkař zůstává ve hře. Počet nadhozů proti jednomu pálkaři tak je teoreticky neomezen. Rekord MLB k dubnu 2022 držel Brandon Belt, hráč San Francisco Giants, který 22. dubna 2018 v zápase proti Los Angeles Angels čelil při jednom startu na pálce 21 nadhozům a zaznamenal 16 chybných odpalů.

Odpal může být za chybný prohlášen až v okamžiku, kdy se míč něčeho dotkne. Do té doby je míč ve hře - pokud polař chytí letící zasažený míč, i když ten zjevně směřuje do zámezí, je pálkař aut.

Za chybný odpal je považován i míč, který je odpálen do pole, ale vykutálí se z vnitřního pole do zámezí (tj. přejde spojnici domácí a první, resp. domácí a třetí mety). Pokud se míč vykutálí nebo odrazí do zámezí až z vnějšího pole (přes spojnici první/třetí mety a plotu), jde o správný odpal a míč zůstává ve hře.


Chytač

Chytač zaujímá pozici za domácí metou, za pálkařem a před rozhodčím. Má tak jako jediný polař přehled o celém hřišti. Před nadhozem komunikuje s nadhazovačem, určuje druh nadhozu a chytá neodpálený míč (případně i míč tečovaný či odpálený do výšky). Po odpalu autuje u domácí mety.

Polaři

Ostatní polaři jsou libovolně rozmístěni v poli, a snaží se zahrát aut na běžce jedním z dalších možných způsobů (chycení míče ze vzduchu, zašlápnutí mety při nuceném postupu, tečování bežce mimo metu...). Cílem obrany je dosáhout co nejdříve tří autů, a povolit tak útočícím hráčům co nejméně bodů (doběhů).




strajkzóna


očividný aut


Martin Vybíral, 2024