Lokomotivy řady 750.7 a 754 pod OCÚ Východ, SÚ Maloměřice

Lokomotivy řady 754



Lokomotivy řady 754 jsou dieselelektrické lokmotivy, které se začaly vyrábět v roce 1979 v ČKD. Hlavním důvodem byl přechod z parního vytápění na elektrické vytápění. První dvě lokomotivy, prototypové, nesly označení 754 201 - 2 a 754 202 - 0. Později byly přeznačené na řadu 750 409 a 750 410. V roce 2011 byly zrekonstruované na řadu 750.7, a tudíž prototypové 754 vlastně neexistují. Z počátku to byly poměrně problémové lokomotivy hlavně kvůli množství elektroniky, ale problémy se podařilo vychytat a brejlovci se stali spolehlivými stroji. Bylo vyrobeno 86 lokomotiv a v plánu bylo dodat dalších 96, které by měly zjednodušenou řídící část. K tomu ale bohužel nedošlo, protože ČKD Naftové motory zasáhl zničující požár a k obnově podniku nedošlo. Lokomotivy byly dodány do dep u nás, ale také na Slovensku. Mají motor ČKD K 12 V 230 DR (čtyřdobý stojatý válec), jejich maximální rychlost je 100 km/h.

V Brně aktuálně jezdí (i nejezdí) celkem 7 brejlovců v tzv. "klasice" – bez řídícího systému MSV. Níže jsou popsané jejich oběhy, stav a nátěr.




754 012 - 3

754012
Lokomotiva 754 012 - 3 je brněnská legenda hlavně pro svůj nátěr,
protože žádný jiný brejlovec v celém vozovém parku ČD takový nátěr
nemá. Byla to také druhá 754, které byl nainstalován řídící systém
MSV. Jedná se avšak o prototyp, a proto jsem ji mezi 754 MSV
nezařadil. Minulý rok (2023) dostal LEDková světla.



754 013 - 1
  • nátěr: modrá+krémová
  • stav: provozní
  • nejčastější oběhy: linka R18

754013
Lokomotiva 754 013 - 1 je další brněnská legenda a stejně jako u 012 pro svůj
nátěr, protože žádný jiný brejlovec v celém vozovém parku ČD takový nátěr nemá.
Tento brejlovec byl také první brejlovcem, který byl osazen systémem MSV.
Byl to ale také prototyp. Nemá obrazovku MSV jako mají další brejlovci s tímto
systémem. Rychloměr pochází z 854 a řídící kontrolér také. 754 013 je takovou
směsicí všech možných strojů. Zárověň je to také poslední 754 v Brně
s halogenovými pozičkami.



754 019 - 8
  • nátěr: modrá+blesk
  • stav: neprovozní
  • nejčastější oběhy: linka R11

754019
Lokomotiva 754 019 - 8 je k 25.5.2024 bohužel neprovozní.
Stalo se tak 4.12.2022 po střetu se stromem. Poté byla objevena
díra v motoru a od té doby čeká na opravu. S touto lokomotivou byly
již v minulosti problémy – prasklé trubky vstřikování oleje
do motoru ap.



754 023 - 0
  • nátěr: zelená+blesk
  • stav: provozní/muzejní
  • nejčastější oběhy: linka R11/osobní vlaky Veselí n.M.

754023
Lokomotiva 754 023 - 0 je s Brnem naprosto spjatá.
Je to totiž jeden z mála brejlovců, který si celý svůj
provozní život odsloužil vpouze v jednom depu.
Na čele má i nálepku BRNO a znak města.
4.5.2024 si odvezla svůj poslední běžný vlak
a od 6.5.2024 je evidována jako muzejní vozidlo.
Téhož dne se vydala na cestu do
Depozitáře historických vozidel Lužná u Rakovníka.
V Brně si odsloužila krásných 45 let za což si zaslouží odpočinek.
Byl to spolehlivý stroj, který při kalamitách zachraňoval i elektrické jednotky.



754 043 - 8
  • nátěr: ČSD červená
  • stav: provozní
  • nejčastější oběhy: linka R18

754043
Lokomotiva 754 043 - 8 byla ještě donedávna neprovozní.
V loňském roce proběhla oprava ve Zvolenu. Lokomotiva dostala nový
nátěr ve stylu ČSD. Zajímavostí je, že na bocích
má místo OCÚ Východ, jak by měla správně mít, DKV Brno.
Vyměněn byl i pluh za ten původní, "ostrý", který z výroby měla.
Proběhla i výměna pozičních světel za LEDkové.
Žádné velké technické úpravy kromě světel ale neproběhly.
Na stanovišti byl přepínač reflektoru doplněn o jednu polohu kvůli
horní pozičce. Přezdívá se jí Vincentka. Čistota ve strojovně je stejná jako na operačním sále.



754 047 - 9
  • nátěr: žlutá+modrá
  • stav: provozní
  • nejčastější oběhy: linka R11

754047
Lokomotiva 754 047 - 9 byla stejně jako 754 043 neprovozní. Opravena byla těsně před 043.
Chvíli jezdila s halogenovými pozičkami, ale později ji byly v Trutnově přidány také
LEDky, kde si odvezla i pár vlaků. Nátěr je podle vzoru lokomotivy 754 067, který měla dřív.



754 051 - 1
  • nátěr: modrá+bílá
  • stav: neprovozní
  • nejčastější oběhy: --

754051
Lokomotiva 754 051 - 1 je dnes bohužel neprovozní. Do Brna
byla přesunuta tento rok v březnu a slouží už pouze jako
zdroj náhradních dílů. Lokomotiva jezdila v Českých Budějovicích,
Praze a dlouhodobě byla zapůjčená v Plzni. Bohužel LD v Plzni
je pověstné "ničením" brejlovců. Snad dá alespoň znovu život 754 019.



T478 4077
  • nátěr: modrá+blesk
  • stav: provozní
  • nejčastější oběhy: linka R11/R18

754077
Lokomotiva 754 077 je nejnovější opravenou
klasickou 754 v Brně. Je to jediný brejlovec
ve vozovém parku ČD s tímto nátěrem. Vznikl podle vzoru
jedné brněnské 753. Byla také doplněna o LEDkové pozičky.
Předtím jezdila v Hradci Králové a Bohumíně
až našla domov u nás v Maloměřicích.
V nedávně době byla doplněna o tabulku podle Kryšpínova označení.





Tomáš Beroun, Gymnázium Třebíč 2024