Zpět na hlavní stránku

Historie

      Ve druhé polovině 60. let jediná československá společnost pro export a import motorových vozidel Motokov viděla možné trhy pro malý, robustní a snadno ovladatelný motocykl, na který v některých zemích nebylo třeba řidičský průkaz. Vývojem byly pověřeny Považské strojírny v Považské Bystrici. Cíl byl vyrábět stroje speciálně pro výnosný holandský a německý trh. Ten požadoval pohon pedály a velká kola pro tehdejší legislativou zvýhodněné motokolo. Babetta 207 Touto úlohou byli pověření dva konstruktéři: G. Ulický a J. Safárik. Vznikl tak typ 228. Název „Babetta“.
      Další typ, Babetta 207, byl úplně novou generací motocyklů vyráběných v Považských strojírnách. Technicky sice částečně vycházel z typu 228, jinak měl ale novou konstrukci s řadou modernizací. Babetta typu 207 byla tak úspěšná, že v roce 1976 celých 100 % výroby šlo na export. V roce 1983 spatřil světlo světa model 210. Byl vyvinut nový design a nová automatická dvoustupňová převodovka. Udržel se až do konce výroby v roce 1996.
      Považské strojírny měly v této době cca 13 500 zaměstnanců, z kterých 3 500 se věnovalo výrobě mopedů. Tyto strojírny patřily do koncernu ZVL (Závody valivých ložisek). V období studené války ZVL dostalo za úkol vyrábět motory do vojenských letadel. Výroba těchto motorů vyžadovala plnou kapacitu Považských strojíren, takže výroba mopedů se musela přesunout někam jinam. V roce 1986 byla výroba mopedu typu 210 přesunuta do Kolárova. Továrna v Kolárově převzala kompletní vybavení z Považské Bystrice, včetně testovacího zařízení a technické dokumentace potřebné pro výrobu mopedů. V Kolárově byly vyvinuty další typy odvozené od Babetty 210. V první polovině 90. let se začaly prodeje i export postupně propadat. Klesla i kvalita výroby. V Považských strojírnách se rozjela výroba mopedů Korado ve spolupráci se značkou Piaggio v licenci Puch, která disponovala výrazně lepší kvalitou. Firma Babetta se rozdělila na Mopedy s.r.o. a Babetta a.s. Navázala spolupráci se závodem na výrobu mopedů v Rize v Lotyšsku. Výsledkem byla Babetta 134 Stella. Obě továrny se potýkaly se špatnou kvalitou svých výrobků. Později byla spolupráce ukončena a Babetta vyráběla pro typ Stella veškeré komponenty. Model 134 Stella pomohl načas prodávat Babetty, ale to nemohlo zastavit úpadek. Začátkem roku 1999 byla výroba všech typů Babett definitivně ukončena.

Historie ostatních motocyklů značky Jawa

     Jawa za svou existenci uvedla na trh desítky modelů nejrůznějších motocyklů, vyráběných v továrně v Praze-Nuslích na Pankráci na Zelené lišce, v roce 1931 byla vybudována nová továrna v Týnci nad Sázavou.  Jawa Mustang 50/23V letech 1963 až 1964 v době centralizace byla nucena Jawa opustit své moderní provozy na pražské Zelené lišce na Pankráci a v Libni a začít využívat motorárnu ČZ ve Strakonicích.
     Nejznámější motocykly jsou Jawa 50 Pionýr (ten byl vyráběn ve slovenském závodě v Považské Bystrici), Jawa 500 OHC, Jawa 250 a 350 (2 typy – „kývačka“ a „panelka“, lišily se několika detaily). Velikým převratem byla v roce 1966 konstrukce nové spojky. Jawa si zaručila prvenství i samotným patentem vynálezu, neboť jistá japonská firma tuto spojku okopírovala a montovala ji do svých motocyklů. Výroba motocyklů Jawa 350 (po motorické stránce koncepčně vycházející z motoru, použitého v motocyklu Ogar či Jawa 350 Pérák), jejichž prodej v ČR byl ukončen v roce 2006 kvůli evropským emisním normám. V minulosti, zejména v padesátých letech 20. století, byla Jawa ve špičce motocyklových výrobců, exportovala do mnoha zemí světa, zejména péráky, kývačky a panelky, významný byl export pro SSSR. V roce 1987 se vyrobil třímiliontý motocykl JAWA.


Seznam většiny motocyklů Jawa